Laatste nieuws over preventie en welzijn
WOENSDAG 15 juni 2022 (HealthDay News)
Bijna 400 ongevallen zijn het afgelopen jaar gekoppeld aan geavanceerde rijhulptechnologieën, meldde de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) woensdag.
Die ongevallen resulteerden in zes doden en vijf mensen die ernstig gewond raakten, zei het bureau in het eerste grootschalige veiligheidsrapport dat het heeft opgesteld over geautomatiseerde voertuigen, zei de NHTSA in een persbericht aankondiging van de nieuwe gegevens.
“Nieuwe voertuigtechnologieën hebben het potentieel om ongevallen te helpen voorkomen, de ernst van ongevallen te verminderen en levens te redden, en de afdeling is geïnteresseerd in het bevorderen van technologieën waarvan bewezen is dat ze dit doen; het verzamelen van deze gegevens is een belangrijke stap in die inspanning”, zegt NHTSA-beheerder Dr. Steven Cliff zei in het persbericht.
“Naarmate we meer gegevens verzamelen, zal NHTSA in staat zijn om eventuele opkomende risico’s of trends beter te identificeren en meer te weten te komen over hoe deze technologieën in de echte wereld presteren”, voegde Cliff eraan toe.
Van de 392 gerapporteerde crashes waren Tesla’s die de zelfrijdende functie Autopilot gebruikten, betrokken bij 273 ongevallen. Andere auto’s die waren uitgerust met rijhulpsystemen waren ook betrokken bij incidenten, waaronder Honda-voertuigen in 90, Subarus in 10, en Ford Motor, General Motors, BMW, Volkswagen, Toyota, Hyundai en Porsche, elk betrokken bij vijf of minder.
Individuele rijhulpcomponenten zijn onder meer het zogenaamde rijstrookbehoud, dat bestuurders helpt om in hun rijstrook te blijven, en adaptieve cruisecontrol, die de snelheid van een auto handhaaft en automatisch remt wanneer het voorliggende verkeer vertraagt, The New York Times gemeld.
Cliff vertelde verslaggevers dat er geen conclusies kunnen worden getrokken uit de gegevens die tot nu toe zijn verzameld, omdat er geen rekening wordt gehouden met factoren zoals het aantal auto’s van elke fabrikant dat op Amerikaanse wegen rijdt en is uitgerust met dit soort technologieën, The New York Times gemeld.
“De gegevens kunnen meer vragen oproepen dan ze beantwoorden”, zei hij.
Ongeveer 830.000 Tesla-auto’s in de Verenigde Staten hebben Autopilot of andere rijhulptechnologieën, wat kan helpen verklaren waarom Tesla-voertuigen goed voor bijna 70% van de gemelde ongevallen, volgens de Keer.
De NHTSA blijft gegevens verzamelen over ongevallen waarbij deze betrokken zijn technologieën voor bestuurdersassistentie en gebruik het bij het ontwikkelen van regels of vereisten voor hun ontwerp en gebruik, zei Cliff.
De gegevens werden verzameld in het kader van een bevel dat een jaar geleden door de NHTSA werd uitgevaardigd en dat autofabrikanten verplichtte ongevallen te melden met auto’s die waren uitgerust met geavanceerde rijhulpsystemen.
Het bevel werd mede ingegeven door crashes en dodelijke slachtoffers in de afgelopen zes jaar waarbij Tesla’s op Autopilot werkten. Vorige week, NHTSA breidde een onderzoek uit om na te gaan of Autopilot technologische en ontwerpfouten heeft die veiligheidsrisico’s opleveren.
Veiligheidsexperts maken zich zorgen dat bestuurders met deze systemen de actieve controle over de auto kunnen opgeven, omdat ze denken dat hun auto zelf rijdt. Wanneer de technologie niet goed werkt of een bepaald rijdilemma niet aankan, zijn bestuurders mogelijk niet voorbereid om de controle snel over te nemen, de Keer gemeld.
Meer informatie
Bezoek de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration voor meer informatie over: veiligheid van de bestuurder met zelfrijdende auto’s.
BRONNEN: US National Highway Traffic Safety Administration, persbericht, 15 juni 2022; The New York Times
Door Robert Preidt HealthDay Reporter